Kalendarium hösten 2022

Här finns kalendarium för hösten 2022 att ladda ner som en katalog: Kalendarium-OFR-hosten-2022.pdf
Enkel kalendarium att ladda ner (endast kurser, en sida): Kalendarium-i-kronolgiska-order-extern-host-2022.pdf

5/10. Framgångsrik Valberedning

Onsdag 5 oktober kl. 18.00-21:00. Temakvällen anordnas för att ge stöd och stimulans för valberedningens ledamöter så att de kan fullfölja sitt uppdrag på bästa sätt. Kostnad: Kostnadsfri för medlemsföreningar i Örebro Föreningsråd (200kr/år). Övriga betalar 250kr/förening.
Anmälan: via länken https://bit.ly/valberedning-host2022  senast 3/10.
Funderingar? Kontakta:  info@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus.
Länk till inbjudan: Framgångsrik-valberedning-höst-2022.pdf

11/10. Nätverk LandsbygdHur engagerar vi fler för att driva våra föreningar och anläggningar?
Tisdag 11 oktober kl. 18:00-20:30. Varmt välkommen på en träff med Örebro Föreningsråds nätverk för föreningar på landsbygden i Örebro kommun. Du behöver inte ha deltagit vid de tidigare träffarna för att ha glädje av denna. Denna gång får vi besök av politiker och tjänsteperson från Örebro kommun.
Kostnad: Kostnadsfritt. Kaffe/te och smörgås ingår.
Anmälan: via länken: https://bit.ly/latorp-höst-2022 senast 4/10. Plats: Latorp.
Länk till inbjudan: Nätverk-landsbygd-11-oktober-22.pdf

11/10. Mod att leda – om ledarskap i ideella organisationer
Tisdag 11 oktober kl. 18:00-20:30. Välkommen till en kväll där du får möta ledare för olika ideella organisationer i Örebro som utmärkt sig. Några har uppmärksammats tidigare och fått pris för sitt ledarskap, andra har inte synts utanför sin organisation på samma sätt. De medverkande har det gemensamt att de åstadkommit viktiga förändringar, och delar med sig av erfarenheter de fått längs med vägen.
Kostnad: Kostnadsfri för medlemsföreningar i Örebro Föreningsråd (200kr/år). Övriga betalar 250kr/förening. Kaffe/te och smörgås ingår.
Anmälan via länken https://bit.ly/ledarskap-host2022 senast 7/10.
Funderingar? Kontakta info@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus
Länk till inbjudan: Mod-att-leda-2022-10-11.pdf

13/10. Sociala medier för föreningen
Torsdag 13 oktober kl. 18:00-20:00 Välkommen till en grundläggande utbildning med tips och råd kring hur föreningen kan använda sig av sociala medier på bästa sätt.
Kostnad: Kostnadsfri för medlemsföreningar, övriga betalar 250 kr/förening. Medlemskap kostar 200 kr/år. Kaffe/te och liten kaka ingår.
Anmälan via länken: https://bit.ly/anmalan-sociala-medier-2022 senast 10/10.
Funderingar? Kontakta Tina Fingal Swens på: tina.fingal@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus.
Länk till inbjudan: Sociala-medier-höst-2022-1.pdf

17/10.Utbildning; Ordförande, sekreterare och kassör (del 1 av 3)
Måndagarna 17:e, 24:e och 31:a oktober kl. 18:00-21:00. Då hela styrelsen har ett gemensamt ansvar för styrelsearbetet, kommer kvällarna att inledas med ett gemensamt pass och sedan får ordförande, kassör och sekreterare fördjupa sig i sina specifika områden under resterande del av kvällen.
Kostnad: Kostnadsfri för medlemsföreningar i Örebro Föreningsråd (200kr/år). Övriga betalar 250kr/förening. Kaffe/te och smörgås ingår.
Funderingar? Kontakta:  info@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus
Länk till inbjudan: Utbildning-ordforande-sekreterare-och-kassor-hosten-2022.pdf

18/10. Rådgivning för blivande, nya och etablerade föreningar
Tisdag 18 oktober kl. 17:00-19:00. Rådgivning, i samarbete med Örebro kommun och Coompanion, erbjuds inom områdena som projekt, föreningsbidrag, marknadsföring, ekonomi m.m. Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Kostnad: Kostnadsfritt. Anmälan senast dagen före aktuellt datum kl. 12, via: https://bit.ly/anmalan-radgivning-host22. I anmälan kryssar du i inom vilket/vilka områden du önskar rådgivning. Vid frågor; kontakta ordforande@orebroforeningsrad.se. Länken till inbjudan: https://Inbjudan-radgivning-host-22.pdf. Plats: Föreningarnas Hus. OBS! Finns 2 andra tillfälle : Onsdag 16/11 & Torsdag 8/12

18/10. Nätverksträff för idéburna etniska föreningar
Tisdag 18 oktober kl. 18:00-20:00. Vi träffas och pratar om vad föreningar behöver för att kunna ta ansvar för framtiden.
Kostnad: Kostnadsfritt – vi bjuder på lättare förtäring
Anmälan: Senast 11/10, via länken: https://bit.ly/etniska-höst-2022.
Funderingar? Kontakta Helena Astvald på: ordforande@orebroforeningsrad.se.
Plats: Föreningarnas Hus.
Länk till inbjudan: Etniskt-ideburna-18-oktober-2022.pdf

20/10. Civilsamhället som trygghetsfrämjare
Torsdag 20 oktober kl. 18:00-20:30. Deltagande föreningar ges möjlighet till en kortare presentation av sitt arbete, vad som hänt under sommaren samt vad som är aktuellt just nu. Johanna Sollerman, strategisk brottsförebyggare från Örebro kommun berättar om kommunens arbete i frågan. Vi kommer även att prata om gemensamma utmaningar, behov av samarbete samt önskemål med nätverket framöver.
Kostnad: Kostnadsfritt. Enklare fika ingår.
Anmälan via länk: https://bit.ly/anmalan-trygghetsframjande-host2022 senast 18/10. Plats: Föreningarnas Hus.
Länk till inbjudan: Nätverksträff-trygghetsfrämjande-sept-22.pdf

24/10.Utbildning; Ordförande, sekreterare och kassör (del 2 av 3)
Måndagarna 24:e och 31:a oktober kl. 18:00-21:00. Då hela styrelsen har ett gemensamt ansvar för styrelsearbetet, kommer kvällarna att inledas med ett gemensamt pass och sedan får ordförande, kassör och sekreterare fördjupa sig i sina specifika områden under resterande del av kvällen.
Funderingar? Kontakta:  info@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus

25/10. Fånga engagemanget, en workshop om att rekrytera fler till era föreningar
Tisdag 25 oktober kl. 17:00-20:00 Detta är utbildningen för dig som vill engagera fler människor, få en ökad förståelse för varför människor engagerar sig ideellt och matcha detta med din organisations syften och mål. Kursledare: Johan Dahlén Strömgren från Volontärbyrån.
250kr/förening. Fika ingår.
Anmälan senast 19/10 via länken: https://bit.ly/anmalan-fanga-engagemanget-2022
Funderingar? Kontakta info@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus
Länk till inbjudan:Fånga-engagemanget-25-oktober-2022-1.pdf

31/10.Utbildning; Ordförande, sekreterare och kassör (del 3 av 3)
Måndag 31:a oktober kl. 18:00-21:00. Då hela styrelsen har ett gemensamt ansvar för styrelsearbetet, kommer kvällarna att inledas med ett gemensamt pass och sedan får ordförande, kassör och sekreterare fördjupa sig i sina specifika områden under resterande del av kvällen.

1/11.Framtidens engagemang
Tisdag 1 november kl. 18:00-20:30. Kvällen inspireras av föregående veckas workshop med Volontärbyrån. Vi fokuserar på hur er organisation kan matcha dagens och morgondagens ideella engagemang med organisationens syften och mål.
250kr/förening. Kaffe/te och smörgås ingår.
Anmälan senast 26/10 via länken: https://bit.ly/anmalan-framtidens-engagemang-2022.
Funderingar? Kontakta oss på info@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus
Länk till inbjudan: Framtidens-engagemang-1-nov-22-1.pdf

9/11. Skatter, deklaration, arbetsgivare
Onsdag 9 november kl. 18:00-21:00. Behöver väl en ideell förening betala skatt? Nej, för det mesta inte, men det finns situationer som man får se upp med när man drar in pengar till föreningen.
Anmälan via länken https://bit.ly/skatter-deklaration-arbetsgivare-host2022 senast 7 november.
Funderingar? Kontakta:  info@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus
Länk till inbjudan: Skatter-deklaration-arbetsgivare-hosten-2022-1.pdf

16/11. Rådgivning för blivande, nya och etablerade föreningar
Onsdag 16 november kl. 17:00-19:00. Rådgivning, i samarbete med Örebro kommun och Coompanion, erbjuds inom områdena som projekt, föreningsbidrag, marknadsföring, ekonomi m.m. Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Kostnad: Kostnadsfritt. Anmälan senast dagen före aktuellt datum kl. 12, via: https://bit.ly/radgivning-november-2022. I anmälan kryssar du i inom vilket/vilka områden du önskar rådgivning. Vid frågor; kontakta ordforande@orebroforeningsrad.se. Länken till inbjudan: https://Inbjudan-radgivning-host-22.pdf. Plats: Föreningarnas Hus. OBS! Finns 1 sista tillfälle: Torsdag 8/12

23/11. Revisor – föreningens största förtroendeuppdrag!
Onsdag 23 november kl.18:00-21:00. Hur kul är det att vara föreningsrevisor? Är det bara att granska kvitton och klaga på kassörens obegripliga bokföring?
Kvällen tar upp både formalia kring revision och revisorsrollen och diskussion om arbetsformer.
Anmälan via länken: https://bit.ly/revisor-host2022 senast 21 november.
Funderingar? Kontakta:  info@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus
Länk till inbjudan: Revisorn-föreningens-största-fortroendeuppdrag-hösten-2022-1.pdf

23/11. Att genomföra ett årsmöte
Onsdag 23 november kl. 18:00-21:00. Det är mycket att tänka på när föreningen ska genomföra sitt årsmöte. Välkommen till en utbildning där vi går igenom vad vi behöver tänka på när vi ska genomföra våra årsmöten.
Anmälan via länken https://bit.ly/genomfora-arsmote-host2022 senast 21/11.
Funderingar? Kontakta ordförande Helena Astvald 072-311 50 09. Plats: Föreningarnas Hus.
Länk till inbjudan: Att-genomföra-ett-årsmote-hosten-2022.pdf

7/12. Att skriva motioner
Onsdag 7 december kl. 18:00-20:00. Grundläggande information om hur du skriver och processen kring motioner i en ideell förening.
Kostnad: Kostnadsfri för medlemsföreningar i Örebro Föreningsråd (200kr/år). Övriga betalar 250kr/förening. Kaffe/te och liten kaka ingår.
Anmälan via länken: https://bit.ly/anmalan-motioner-host-2022 senast 1/12.
Länk till inbjudan: Kurs-i-att-skriva-motioner-dec-2022.pdf

8/12. Rådgivning för blivande, nya och etablerade föreningar
Torsdag 8 november kl. 17:00-19:00. Rådgivning, i samarbete med Örebro kommun och Coompanion, erbjuds inom områdena som projekt, föreningsbidrag, marknadsföring, ekonomi m.m. Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Kostnad: Kostnadsfritt. Anmälan senast dagen före aktuellt datum kl. 12, via: https://bit.ly/radgivning-december-2022. I anmälan kryssar du i inom vilket/vilka områden du önskar rådgivning. Vid frågor; kontakta ordforande@orebroforeningsrad.se.
Länk till inbjudan: https://Inbjudan-radgivning-host-22.pdf. Plats: Föreningarnas Hus

Som medlem i Örebro Föreningsråd missar ni inga arrangemang – läs mer om hur er förening blir medlemmar här: Bli medlem – Örebro Föreningsråd – Vi bygger broar mellan föreningar!