Kalendarium

Hösten 2019

Kurser, temakvällar & dialogmöten

Ladda ner höstens program 2019 här!

NOVEMBER

12/11. Ledarskapsutbildning
Tisdag 12 november kl. 18:00-21:00. Att utvecklas som; ordförande, styrelseledamot eller ledare för föreningen – med fokus på samspel. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

13/11 Smörgåstårtan dag!
En bit smörgåstårta + kaffe/te för 90:-.

13/11. Drop-in-rådgivning för blivande, nya och etablerade föreningar
Onsdag 13 november kl. 17:00-19:00. För dig som vill starta en förening eller för dig som har en ny eller en etablerad förening: Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Läs mer i inbjudan.

15/11. VåffelCafé
Från kl. 10.00-12.00.

19/11.Grundläggande föreningskunskap – Styrelsen ett lag, olika roller i föreningen, kommunens bidragsregler, del 4/4
Tisdag 19 november kl. 18:00-20:30 . Del 4 handlar om styrelsen ett lag som arbetar tillsammans, kommuns bidragsregler, samarbete med studieförbund m.m. Plats Ateljén i Föreningarnas Hus. Läs mer i inbjudan.

19/11 Varmkorvboggie
Varmkorv och goa låtar. Pris: 20:-.

20/11 Frukost
Kl. 9-10.30. Pris: 50:-.

20/11. Hur är det att vara anställd i civilsamhället
Onsdag 20 november kl. 18:00-20:00. Plats: Idrottens Hus. Gränsen mellan arbete och fritid kan bli en gråzon som är svår att hantera, och möjligheterna att påverka är kanske inte så stora när förtroendevalda sätter dagordningen. Föreläser och svarar på frågor gör:
Magnus Johansson, ombudsman Unionen Bergslagen och expert på frågor som rör arbetsrätt.
Helena Frisk Wesström, Unionen-klubben Idrottens Hus
Kvällen vänder sig till anställda inom idrottsrörelsen och andra ideella organisationer. Oavsett roll är du varmt välkommen! Läs mer i inbjudan.

21/11. Rundabordssamtal Anna Nordlund (Inställd)
Torsdag 21 november kl. 12:15-12:45 – Anna Nordlund, Förvaltningschef kultur- och fritidsförvaltningen, Örebro kommun, berättar om fritid och kultur i dagens och morgondagens Örebro. Läs mer i inbjudan.

25/10. VåffelCafé

26/11 Afternoon Tea
Pris: 70:-.

27/11. Civila samhällets Nätverk för integration
Onsdag 27 november kl. 18:00-20:00. Anders Olsson, Röda Korset  och Anna Fogel, Örebro kommun håller i ett samtal med utgångspunkt i den dskussion som fördes vid föregående nätverksträff samt nedanstående frågeställningar:
-Vilka behov har de olika aktörerna i nätverket?
-Hur kan nätverket utformas för att svara upp mot de behov som finns?
Läs mer i inbjudan.

28/11. Rundabordssamtal Marie Brorson
Torsdag 28 november kl. 12:15-12:45 – Marie Brorson (S), ordförande i fritidsnämnden, pratar om hur vi kan åstadkomma en meningsfull fritid för alla. Läs mer i inbjudan.

29/11. VåffelCafé

DECEMBER

3/12. Frukostträff för anställda i det civila samhället

Tisdag 3 december kl. 08:30-10:00. Nätverket för anställda i det civila samhället är ett öppet nätverk som vänder sig till dig som har en anställning av någon form inom föreningslivet. Med detta nätverk skapas förutsättningar för att du ska få möjlighet att träffa andra som också har en förening/organisation som arbetsgivare. På våra träffar tar vi upp frågor som du tycker är angelägna att prata om och som kan ge inspiration och kompetenshöjning för ditt arbete. Läs mer i inbjudan.

3/12.”Workshop; hur kan nyanlända vara en tillgång i din förening?”

Tisdag 3 december kl. 18:00-20:00. På vilket sätt kan nyanlända vara ett tillskott till just din förening? Hur kan vi skapa en win-win situation i samhället? Sista anmälningsdag 2 december. Läs mer i inbjudan.

4/12 Adventsfika
Från kl. 14.30-16.00. Ta din favoritkaka så kör vi knytkalas!

4/12. Gör verkstad av Överenskommelsen om samverkan i Örebro!
Onsdag 4 december kl. 18:00-20:00. En förnyad Överenskommelse om samverkan i Örebro mellan det civila samhället och kommunen håller på att tas fram. Var med och forma aktivitetsplanen för åren 2020-2021 så att överenskommelsen verkligen gör nytta! Läs mer i inbjudan.

5/12. Rundabordssamtal Karolina Wallström
Torsdag 5 december kl. 12:15-12:45 – Karolina Wallström (L), kommunalråd och 2:e vice ordf. i Programnämnd social välfärd, redogör för hur civilsamhället är en aktör i Örebros välfärd. Läs mer i inbjudan.

10/12 Afternoon Tea
Kl. 14.30-16.00. Pris: 70:-.

18/12 Jullunch
Kl. 12-13.30. Anmäl senast 13/12. Pris: 120:-.

P.s. Det går också bra att anmäla via telefon 019 -18 52 10 eller anmalan@foreningarnashusorebro.se