Kalendarium

Våren 2020

Kurser, temakvällar & dialogmöten

Ladda ner vårens Program här!
Alla rundabordssamtal är inställda.

26/3. Drop-in rådgivning Inställd
Torsdag 26/3 kl. 17:00-19:00. För dig som vill starta en förening eller för dig som har en ny eller en etablerad förening: Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Läs mer i inbjudan. Ingen föranmälan krävs. Plats: Föreningarnas Hus.

30/3. Praktisk bokföring  Inställd
Måndag 30 mars kl. 18:00-21:00. Kursen behandlar kontoplanens utformning, dagliga rutiner och uppföljning, bokföringsexempel för löpande verksamhet och bokslutsprocessen. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

31/3. Utbildning  Ordförande, sekreterare & kassör del 2/3    Inställd
Tisdag 31/3 kl. 18:00-21:00. Då hela styrelsen har ett gemensamt ansvar för styrelsearbetet, kommer kvällarna att inledas med ett gemensamt pass och sedan får ordförande, kassör och sekreterare fördjupa sig i sina specifika områden under resterande del av kvällen. De gemensamma passen tar upp grundläggande om styrelsens juridiska och ekonomiska ansvar kring stadgar, ekonomi, skatter, deklaration mm. Efter de inledande gemensamma passen väljer du vilken inriktning du deltar i. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

1/4. Politikerdialog   Inställd
Onsdag 1 april kl. 18:00–20:30. Välkommen att delta i en workshop tillsammans med lokala politiker och andra föreningsaktiva inom olika samhällsområden.  Vilka frågor är mest aktuella för er organisation just nu? Läs mer i inbjudan.  Plats: Föreningarnas Hus

8/4. Påsklunch Inställd
Onsdag 8 april kl. 12:00-13:30 serveras den goda påskmaten. Anmäl senast den 2/4. Pris: 150:- Plats: Husets Café.

15/4. Temakväll: Finansiering i den ideella föreningen; Den ständiga utmaningen för föreningslivet     Inställd
Onsdag 15 april kl. 18:00-20:00. Samtidigt som föreningen utför sina medlemsaktiviteter, sociala arbete, kulturupplevelser, idrottsliga prestationer, demokratiska påverkansarbete och allt annat, så är det många gånger tunga arbetet för att hitta finansiering till den egna verksamheten ständigt närvarande. Under denna kväll presenteras några olika former av finansieringsmöjligheter med fokus på alternativ till de kommunala bidragen. Även tips och råd kring att formulera en bra ansökan. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus.

21/4. Utbildning ordförande, sekreterare & kassör del 3/3    Inställd
Tisdag 21 april kl. 18:00-21:00. Då hela styrelsen har ett gemensamt ansvar för styrelsearbetet, kommer kvällarna att inledas med ett gemensamt pass och sedan får ordförande, kassör och sekreterare fördjupa sig i sina specifika områden under resterande del av kvällen. De gemensamma passen tar upp grundläggande om styrelsens juridiska och ekonomiska ansvar kring stadgar, ekonomi, skatter, deklaration mm. Efter de inledande gemensamma passen väljer du vilken inriktning du deltar i. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

23/4. Drop-in rådgivning Inställd
Torsdag 22 april kl. 17:00-19:00 är sista rådgivning för vårtermin. För dig som vill starta en förening eller för dig som har en ny eller en etablerad förening: Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Läs mer i inbjudan. Ingen föranmälan krävs. Plats: Föreningarnas Hus.

25/4. Loppis för barnartiklar Inställd
Lördag 25 april kl. 12:00-16:00.

28/4. Styrelsen – ett team Inställd
Tisdag 28 april kl. 18:00-21:00. Att utvecklas som; ordförande, styrelseledamot eller ledare för föreningen – med fokus på samspel. Hur arbetar jag för att vara en demokratisk ledare? Hur väcker jag engagemang hos de andra i styrelsen och i föreningen? Hur utvecklar jag ett arbetssätt som får många att känna sig delaktiga? Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

6/6. Föreningarnas Dag Inställd
Lördag den 6 juni mellan kl. 12:00-15:00  kommer Örebro Föreningsråd att anordna
Föreningarnas dag i samband med nationaldagsfirandet för att visa ett axplock
av Örebros breda föreningsliv och dess aktiva verksamhet.
Syftet med dagen är att visa den mångfald som finns i föreningslivet samt ge
föreningarna en möjlighet att presentera sig, sin verksamhet samt rekrytera
nya medlemmar. Läs mer i inbjudan.

P.s. Det går också bra att anmäla via telefon 019 -18 52 10 eller anmalan@foreningarnashusorebro.se