Kalendarium hösten 2021

Till hösten är ni välkomna till ett program med massor av matnyttigt för föreningslivet i Örebro. Örebro Föreningsråd kommer under hösten 2021 ha ett extra fokus på att stötta, utmana och inspirera föreningarna till en hållbar omstart efter pandemin. Dessutom kommer året fortsatt att präglas av jubileumsåret för demokratin. Som medlem i Örebro Föreningsråd missar ni inga arrangemang – läs mer om hur er förening blir medlemmar här: Bli medlem – Örebro Föreningsråd – Vi bygger broar mellan föreningar!

Här kan du ladda höstens kalendarium 2021!

-22/11. Föreningskunskap: Ekonomi – del 3/4
Måndag 22 november kl. 18:00-21:00 Ekonomisk planering, ansvar och juridik, bokslut, skatter och deklaration. För att er förening ska kunna söka bidrag hos Örebro kommun – Fritidsnämnden – krävs att hela föreningsstyrelsen deltar i utbildningen alla fyra kvällarna. Eventuellt förhinder (sjukdom eller liknande) anmäls vid varje tillfälle till info@foreningarnashusorebro.se eller tel. 019-18 52 10. Har du frågor ring: Helena Astvald 072-311 50 09, Le-Roy Wentzel 070-373 23 77.

-24/11. Utbildning Ordförande, sekreterare och kassör del 3/3 Inställd
Onsdag 24 november kl. 18:00-21:00. De gemensamma passen tar upp grundläggande om styrelsens juridiska och ekonomiska ansvar kring stadgar, ekonomi, skatter, deklaration mm.
Efter de inledande gemensamma passen väljer du vilken inriktning du deltar i ordförande, sekreterare och kassör. Anmälningslänk:https://bit.ly/ord-sek-kass-host-2021. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

-25/11. Rundabordssamtal: SeniorNet – Seniorer är bäst på att lära seniorer använda digital teknik!– Lars Lind
Torsdag 25 november kl.12:15-12:45. Läs mer i inbjudan. Plats: Husets Café i Föreningarnas Hus

-29/11. Föreningskunskap-Diplom: Styrelsen ett lag, olika roller i föreningen, kommunens – bidragsregler – del 4/4
Måndag 29 november kl. 18:00-21:00-Styrelsen; ett lag som arbetar tillsammans. Ordförande, sekreterare, kassör, revisor, valberedning. Kommuns bidragsregler, samarbete med studieförbund m.m. För att er förening ska kunna söka bidrag hos Örebro kommun – Fritidsnämnden – krävs att hela föreningsstyrelsen deltar i utbildningen alla fyra kvällarna. Eventuellt förhinder (sjukdom eller liknande) anmäls vid varje tillfälle till info@foreningarnashusorebro.se eller tel. 019-18 52 10. Har du frågor ring: Helena Astvald 072-311 50 09, Le-Roy Wentzel 070-373 23 77.

December

-2/12. Rundabordssamtal: Parkinson Örebro län

Torsdag 2 december kl. 12:15-12:45. Välkommen att få veta mer om Parkinsonförbundet i Örebro och dess verksamhet. Läs mer i inbjudan. Plats: Husets Café i Föreningarnas Hus

-6/12. Att genomföra ett årsmöte

Måndag 6 december kl. 18:00-21:00. Det är mycket att tänka på när föreningen ska genomföra sitt årsmöte. Välkommen till en utbildning där vi går igenom vad vi behöver tänka på när vi ska genomföra våra årsmöten. Läs mer i inbjudan. Anmälningslänk: https://bit.ly/anmalan-genomfora-arsmote-2021. Plats: Föreningarnas Hus

-8/12. Rådgivning för blivande, nya och etablerade föreningar
Onsdag 8 december kl. 17:00-19:00 i Föreningarnas Hus. För dig som vill starta en förening eller för dig som har en ny eller en etablerad förening: Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Läs mer i inbjudan. Drop In i Föreningarnas Hus – ingen anmälan krävs.

-9/12. Rundabordssamtal: Nollvisionen mot hemlöshet – Carina Dahl och Anna Fogel
Torsdag 9 december kl.12:15-12:45. Läs mer i inbjudan. Plats: Husets Café i Föreningarnas Hus

-11/12. Pyssel med lunch & fika Inställd
Lördag 11 december kl.12:00-15:00. Välkommen på en pysselträff med god lunch, fika och trevligt sällskap. Målgrupp: Vuxna och äldre barn (i vuxens sällskap). Kostnad: 150 kronor/person inklusive lunch, fika och material. Anmälan via länken: https://bit.ly/anmalan-pyssel-host-2021. Läs mer i inbjudan. Plats: Husets Café i Föreningarnas Hus