Kalendarium

Våren 2020

Kurser, temakvällar & dialogmöten

Ladda ner vårens Program här!

Februari

3/2. Frukostträff för anställda i det civila samhället
Måndag 3 februari  kl. 08:30-10:00 (frukost serveras till självkostnadspris; 50 kr). Välkommen till en frukost med nätverket för anställda i civilsamhället! Vid detta tillfälle äter vi frukost och får veta mer om alla snåriga regler kring skatter och dylikt. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

3/2. Föreningarnas Hus fyller 6 år
Måndag 3 februari kl. 14:30-16:00. Det firas såklart med tårta, musikunderhållning & lekar! Plats Husets Café i Föreningarnas Hus.

4/2.  ”Våld i nära relation: Hur arbetar kommunen och det civila samhället?”
Tisdag 4 februari kl. 18:00-20:30. Civilsamhällets trygghetsfrämjande nätverk bjuder in till en öppen träff för att prata mer om insatser för personer utsatta för våld i nära relation samt förebyggande arbete inom området. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus.

6/2. Sopplunch
Torsdag 6 februari kl. 12:00-13:30 serveras champinjonsoppa. Pris 50:-. Plats: Husets Café

10/2. Grundläggande föreningskunskap del 2/4
Måndag 10 februari kl. 18:00–20:30. Del 2 handlar om verksamhetsplanering och föreningens olika möten , hur planerar man sin verksamhet? Möten (årsmöte, styrelsemöten, medlemsmöten). Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus.

11/2. Temakväll Sociala medier
Tisdag 11 februari kl. 18:00-20:00. Hur och till vad kan vi använda sociala medier i vår förening? Cecilia Lönn Elgstrand och Kristin Lundström från Örebro Läns Bildningsförbund guidar och ger tips kring hur föreningen kan använda sig utav sociala medier på bästa sätt. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

13/2. Sopplunch
Torsdag 13 februari kl. 12:00-13:30 serveras vegetarisk ärtsoppa. Pris 50:-. Plats: Husets Café

13/2. Rundabordssamtal – Lovisa Strand (Örebro kommun)
Torsdag 13 februari kl. 12:15-12:45 – Lovisa Strand (Örebro kommun), planerare på kommunstyrelseförvaltningen, kommer och pratar om mänskliga rättigheter & barns rättigheter. Ingen föranmälan krävs. Läs mer i inbjudan. Plats: Husets Café i Föreningarnas Hus. Veckans soppa: Vegetarisk ärtsoppa

14/2. Alla hjärtans dag
Fredag 14 februari är det Alla Hjärtans Dag. Erbjudande Kaffe/Te och bakelse för 30:-

18/2. Frukost
Tisdag 18 februari kl. 09:00-10:30. Pris: 60:- Plats: Husets Café

20/2. Sopplunch
Torsdag 20 februari kl. 12:00-13:30 serveras morot- och apelsinsoppa med pepparotsröra. Pris: 50:-Plats: Husets Café

24/2. Grundläggande föreningskunskap del 3/4: Styrelsen ett lag, olika roller i föreningen, kommunens –bidragsregler
Måndag 24 februari kl. 18:00- 20:30. Denna kväll handlar om styrelsen; ett lag som arbetar tillsammans, ordförande, sekreterare, kassör, revisor, valberedning, kommuns bidragsregler, samarbete med studieförbund m.m. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

27/2. Sopplunch
Torsdag 27 februari kl. 12:00-13:30 serveras potatis-och purjolökssoppa. Pris: 50:- Plats: Husets Café

27/2. Rundabordssamtal – Anders Åhrlin (M)
Torsdag 27 februari kl. 12:15-12:45 – Anders Åhrlin (M), kommunalråd, berättar bland annat om samverkan med det civila samhället kring barn och ungas möjligheter till meningsfull fritid. Ingen föranmälan krävs. Läs mer i inbjudan. Plats: Husets Café. Veckans soppa: Potatis- och purjolökssoppa

27/2. Drop-in rådgivning
Torsdag 27 februari kl. 17:00-19:00. För dig som vill starta en förening eller för dig som har en ny eller en etablerad förening: Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Läs mer i inbjudan. Ingen föranmälan krävs. Plats: Föreningarnas Hus.

3/3. Frukost
Tisdag 3 mars kl. 09:00-10:30 är det frukost. Pris: 60:-  Plats: Husets Café

5/3. Sopplunch
Torsdag 5 mars kl. 12:00-13:30 serveras broccolisoppa. Pris: 50:- Plats: Husets Café

9/3. Grundläggande föreningskunskap 4/4: Ekonomi
Måndag 9 mars kl. 18:00-20:30. Ekonomisk planering, ansvar och juridik, bokslut, skatter och deklaration. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus.

12/3. Sopplunch
Torsdag 12 mars kl. 12:00-13:30 serveras tomatsoppa. Pris: 50:- Plats: Husets Café

12/3. Rundabordssamtal–Khalid Mohammed  (Föreningslots)
Torsdag 12 mars kl. 12.15–12.45  – Khalid Mohammed, berättar om projektet; Föreningslots som handlar om att lotsa nyanlända till föreningslivet samt om sina erfarenheter inom föreningen FTP. Veckans soppa: tomatsoppa

18/3. Påskrift Överenskommelse
Onsdag 18 mars kl. 17:00-19:00. Välkommen att fira den reviderade överenskommelsen om samverkan i Örebro mellan det civila samhället och Örebro kommun. Vi bjuder på enklare förtäring, minglar och inspireras. Ingen anmälan krävs. Ladda ner inbjudan här! Plats: Föreningarnas Hus.

19/3. Sopplunch
Torsdag 19 mars kl. 12:00-13:30 serveras champinjonsoppa. Pris: 50:- Plats: Husets Café

19/3. Nätverksträff Föreningslots
Torsdag 19 mars kl. 18:00-20:00. Mer information kommer inom kort…

23/3. Utbildning Ordförande, sekreterare & kassör del 1/3
Måndag 23 mars kl. 18:00-21:00. Då hela styrelsen har ett gemensamt ansvar för styrelsearbetet, kommer kvällarna att inledas med ett gemensamt pass och sedan får ordförande, kassör och sekreterare fördjupa sig i sina specifika områden under resterande del av kvällen. De gemensamma passen tar upp grundläggande om styrelsens juridiska och ekonomiska ansvar kring stadgar, ekonomi, skatter, deklaration mm. Efter de inledande gemensamma passen väljer du vilken inriktning du deltar i. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

24/3. Afternoon Tea
Tisdag 24 mars kl. 14:30-16:00 serveras massa med goda olika smaker i Husets Café (Föreningarnas Hus). Ingen föranmälan krävs.

24/3. Örebro Föreningsråd  årsmöte
Tisdag 24 mars kl. 18:00-21:00. Plats: Föreningarnas Hus Mer information kommer inom kort…

25/3. Våffeldagen
Onsdag 25 mars kl. 12:00-15:30 är det våffeldagen i Husets Café. Kaffe/te & våffla för 30kr

26/3. Sopplunch
Torsdag 26 mars kl. 12:00-13:30 serveras spenatsoppa med ägghalva. Pris: 50:- Plats: Husets Café

26/3. Rundabordssamtal–Linda Larsson (C)
Torsdag 26 mars kl. 12.15–12.45 –Linda Larsson (C) Ledamot i kommunfullmäktige samt Vice Ordförande i Programnämnd Samhällsbyggnad  berättar om Dialog och samverkan kring mötesplatser i den växande staden. Ingen föranmälan krävs. Plats: Husets Café. Veckans soppa: Spenatsoppa med ägghalva

26/3. Drop-in rådgivning
Torsdag 26/3 kl. 17:00-19:00. För dig som vill starta en förening eller för dig som har en ny eller en etablerad förening: Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Läs mer i inbjudan. Ingen föranmälan krävs. Plats: Föreningarnas Hus.

30/3. Praktisk bokföring
Måndag 30 mars kl. 18:00-21:00. Kursen behandlar kontoplanens utformning, dagliga rutiner och uppföljning, bokföringsexempel för löpande verksamhet och bokslutsprocessen. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

31/3. Utbildning  Ordförande, sekreterare & kassör del 2/3
Tisdag 31/3 kl. 18:00-21:00. Då hela styrelsen har ett gemensamt ansvar för styrelsearbetet, kommer kvällarna att inledas med ett gemensamt pass och sedan får ordförande, kassör och sekreterare fördjupa sig i sina specifika områden under resterande del av kvällen. De gemensamma passen tar upp grundläggande om styrelsens juridiska och ekonomiska ansvar kring stadgar, ekonomi, skatter, deklaration mm. Efter de inledande gemensamma passen väljer du vilken inriktning du deltar i. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

1/4. Politikerdialog
Onsdag 1 april kl. 18:00–20:30. Välkommen att delta i en workshop tillsammans med lokala politiker och andra föreningsaktiva inom olika samhällsområden.  Vilka frågor är mest aktuella för er organisation just nu? Läs mer i inbjudan.  Plats: Föreningarnas Hus

2/4. Sopplunch
Torsdag 2 april kl. 12:00-13:30 serveras röd linssoppa. Pris: 50:- Plats: Husets Café

8/4. Påsklunch
Onsdag 8 april kl. 12:00-13:30 serveras den goda påskmaten. Anmäl senast den 2/4. Pris: 150:- Plats: Husets Café.

15/4. Temakväll: Finansiering i den ideella föreningen; Den ständiga utmaningen för föreningslivet
Onsdag 15 april kl. 18:00-20:00. Samtidigt som föreningen utför sina medlemsaktiviteter, sociala arbete, kulturupplevelser, idrottsliga prestationer, demokratiska påverkansarbete och allt annat, så är det många gånger tunga arbetet för att hitta finansiering till den egna verksamheten ständigt närvarande. Under denna kväll presenteras några olika former av finansieringsmöjligheter med fokus på alternativ till de kommunala bidragen. Även tips och råd kring att formulera en bra ansökan. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus.

16/4. Sopplunch
Torsdag 2 april kl. 12:00-13:30 serveras blomkålssoppa. Pris: 50:- Plats: Husets Café

16/4. Rundabordssamtal- Tomas Rasmusson (Tegelbruket)
Torsdag 16 april kl. 12:15-12:45 Tomas Rasmusson (Tegelbruket) ”En meningsfull fritid med rörelseglädje för alla”. Plats: Husets Café. Veckans soppa: blomkålssoppa.

21/4. Frukost
Tisdag 21 april kl. 09:00-10:30. Pris: 60:- Plats: Husets Café

21/4. Utbildning ordförande, sekreterare & kassör del 3/3
Tisdag 21 april kl. 18:00-21:00. Då hela styrelsen har ett gemensamt ansvar för styrelsearbetet, kommer kvällarna att inledas med ett gemensamt pass och sedan får ordförande, kassör och sekreterare fördjupa sig i sina specifika områden under resterande del av kvällen. De gemensamma passen tar upp grundläggande om styrelsens juridiska och ekonomiska ansvar kring stadgar, ekonomi, skatter, deklaration mm. Efter de inledande gemensamma passen väljer du vilken inriktning du deltar i. Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

22/4. Temakväll Samverkansrådet
Onsdag 22 april kl. 18:00-20:00. Plats: Föreningarnas Hus. Mer information kommer inom kort…

23/4. Drop-in rådgivning
Torsdag 22 april kl. 17:00-19:00 är sista rådgivning för vårtermin. För dig som vill starta en förening eller för dig som har en ny eller en etablerad förening: Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Läs mer i inbjudan. Ingen föranmälan krävs. Plats: Föreningarnas Hus.

25/4. Loppis för barnartiklar
Lördag 25 april kl. 12:00-16:00.

28/4. Afternoon Tea
Tisdag 28 april kl. 14:30-16:00. Pris: 60:- Plats: Husets Café

28/4. Styrelsen – ett team
Tisdag 28 april kl. 18:00-21:00. Att utvecklas som; ordförande, styrelseledamot eller ledare för föreningen – med fokus på samspel. Hur arbetar jag för att vara en demokratisk ledare? Hur väcker jag engagemang hos de andra i styrelsen och i föreningen? Hur utvecklar jag ett arbetssätt som får många att känna sig delaktiga? Läs mer i inbjudan. Plats: Föreningarnas Hus

5/5. Frukost
Tisdag 5 maj kl. 09:00-10:30. Pris: 60:- Plats: Husets Café

5/5. Nätverk anställda

Tisdag 5 maj kl. 11:30—13:30. Mer information kommer inom kort…

6/5. Hembakatdagen
Onsdag 6 maj. Erbjudande: Kaffe/te & ett fat med olika kakor för 30:- Plats: Husets Café

7/5. Sopplunch
Torsdag 7 maj kl. 12:00-13:30 serveras grönsakssoppa. Pris: 50:- Plats: Husets Café

7/5. Rundabordssamtal- Anna Nordlund (Örebro kommun)
Torsdag 7 maj kl. 12:15-12:45. ”Kultur & fritid i dagens och morgondagens Örebro” Anna Nordlund (Örebro kommun) Plats: Husets Café. Veckans soppa: grönsakssoppa

11/5. Chokladbollens dag
Måndag 11 maj. Välj mellan olika sorters chokladbollar 10:-/styck.  Plats: Husets Café

14/5. Sopplunch
Torsdag 14 maj kl. 12:00-13:30 serveras broccolisoppa. Pris: 50:- Plats: Husets Café

14/5. Rundabordssamtal – Abdulrahman Ibrahim Muhammed (C)
Torsdag 14 maj kl. 12:15–12:45.  Abdulrahman Ibrahim Muhammed (C) Vice Ordförande i Vuxam, pratar kring integrationsfrämjande insatser och samverkan med det civila samhället. Ingen föranmälan krävs. Plats: Husets Café. Veckans soppa: Broccolisoppa

28/5. Sopplunch
Torsdag 28 maj kl. 12:00-13:30 serveras Champinjonsoppa. Pris: 50:- Plats: Husets Café

2/6. Frukost
Tisdag 2 juni kl. 09:00-10:30. Plats: Husets Café

4/6. Sopplunch
Torsdag 4 juni kl. 12:00-13:30 serveras morot-och paprikasoppa med rostade kikärter (kall). Pris: 50:- Plats: Husets Café

6/6. Föreningarnas Dag
Lördag den 6 juni mellan kl. 12:00-15:00  kommer Örebro Föreningsråd att anordna
Föreningarnas dag i samband med nationaldagsfirandet för att visa ett axplock
av Örebros breda föreningsliv och dess aktiva verksamhet.
Syftet med dagen är att visa den mångfald som finns i föreningslivet samt ge
föreningarna en möjlighet att presentera sig, sin verksamhet samt rekrytera
nya medlemmar. Läs mer i inbjudan.

11/6. Sopplunch
Torsdag 11 juni kl. 12:00-13:30 serveras gazpacho (kall). Pris: 50:- Plats: Husets Café

P.s. Det går också bra att anmäla via telefon 019 -18 52 10 eller anmalan@foreningarnashusorebro.se