Avgiftsfria mötesrum

De avgiftsfria rummen får nyttjas av allmännyttiga ideella, demokratiska föreningar inom Civila Samhället som är skriven/ha verksamhet i Örebro kommun eller undantagsvis i länet. Till exempel ideella föreningar, fackliga, politiska eller liknande organisationer samt grupper av personer som inte är officiellt organiserade (”nätverk”).  I undantagsfall kan rummen även hyras ut till andra organisationer mot avgift.

Rummen skall normalt sett inte användas för föreningens normala verksamhet, dvs aktiviteter som riktar sig till föreningens medlemmar, t ex schackspel, körsång eller avgiftsbelagda aktiviteter till exempel studiecirklar, möten & utbildningar.

En förening får inte boka mer än två rum i taget och inte mer än två dagar i sträck såvida inte en överenskommelse görs med FHs Expedition.

Rummen får inte bokas regelbundet, samma dag och tid varje vecka, utan högst en gång per månad i Röda, två ggr per månad i Blå och Gröna. Det går bra att boka oftare om det sker oregelbundet, med kort varsel (2 dagar innan) eller tider då det ändå brukar stå tomt. I övrigt hänvisar vi föreningarnas verksamhet till de hyresbelagda rummen.

Röda rummet

Till Röda rummets bokningskalender              Till Bokningsinstruktioner

Till Cafébeställning

Standardutrustning
16 stolar
8 bord
Whiteboard
Takmonterad dataprojektor
HDMI och VGA anslutning
Hörslinga med bordsmikrofoner kan bokas utan kostnad (kontakta expeditionen).

Möblering
Standardmöblering (enligt bild)  14-16 personer.
Biosittning plats för ca 20 personer.

Blå rummet

Till Blå rummets bokningskalender                Till Bokningsinstruktioner

Till Cafébeställning

DSC_6960

Standardutrustning
7 stolar
1 bord
Whiteboard

Möblering
Standardmöblering (enligt bild)

Gröna rummet

Till Gröna rummets bokningskalender                 Till Bokningsinstruktioner

Till Cafébeställning


Gröna rummet

Standardutrustning

6 fåtöljer
2 små bord
Whiteboard

Möblering
Standardmöblering (enligt bild)

Priser
Expedition i Föreningarnas Hus
Tele: 019-18 52 10
info@foreningarnashusorebro.se
Föreningar/organisationer inom civilsamhället:
Dag (08.00-17.00) 330 kr
Halvdag (08.00-12.30/ 12.30-17.00) 200 kr
Kväll (17.00-21.30) 200 kr
Em + kväll (12.30-21.30)
Dag + kväll (08.00-21.30)
Påbörjad timme  (08.00-21-30)

Externa:
Dag (08.00-17.00) 500 kr
Halvdag (08.00-12.30/ 12.30-17.00) 300 kr
Kväll (17.00-21.30) 300 kr
Em + kväll (12.30-21.30)
Dag + kväll (08.00-21.30)
Påbörjad timme (08.00-21-30) 100 kr

Övrig utrustning
Dator  ingår inte som utrustning i mötesrummen.
Whiteboard pennor ingår inte (använd whiteboard pennor som går att sudda).
Wifi Inloggning till trådlöst nätverk, ForeningarnasHus, lösenord: 019185210.
Adapterkonverterare för VGA-HDMI samt mac  går att kvittera ut i expeditionen.

Att boka/avboka

En person som deltar i mötet ska utses som ansvarig och anger sina kontaktuppgifter vid bokning. Tänk på att boka med marginal så att ni hinner förbereda mötet och avsluta i god tid om någon bokar efter er.

Avbokning sker genom knappen Avboka i bokningssystemet, detta genom att ange den avbokningskod ni fått i er bokningsbekräftelse via e-post. För att avboka följ instruktionerna i mejlet som ni fick då ni bokade lokalen.

Öppning och stängning
Om ert möte börjar efter klockan 19.00 (mån-tors), efter 15.00 (fredagar) eller på röda dagar behöver mötesansvarige komma in till Föreningarnas Hus under våra öppettider för att få låskort till rummet och bakre utgången samt instruktioner. Sena deltagare kan använda ringklockan som sitter vid bakre utgången. Denna låter i området kring caféet. Mer utförlig information om detta framgår i mejlet som kommer efter att ni har bokat.

Efter bokning lämna nyckel och låskort i gröna postlådan som sitter på väggen vid bakre entrén. Vid utpasseringen, tryck på nyckelsymbolknappen för att öppna dörren och se noga till att den går i lås.

Alla nycklar och låskort skall återlämnas senast tre vardagar efter bokning, annars faktureras  3000 kr för nyckel och 100 kr för låskort. Detta gäller om inte annat uttryckligt är överenskommet.

Fika
Fika gärna men var för övrigt i den lokal ni bokat (såvida ni inte kommit överens om annat med husvärdarna). Husets Café tar gärna emot fikabeställningar, ring 070-798 64 74 eller mejla cafe@foreningarnashusorebro.se. Avbokning av fikabeställningar görs direkt till caféet.

Pentry finns i cafélokalen om ni vill göra eget fika. Där finns både kyl, kaffekokare, termosar och porslin mm men inte kaffefilter. Använd bara vattenkokaren i  Cafélokalen, annars går proppen. Skall ni bli många deltagare tag med engångsartiklar i reserv.

Städning
Ni ansvarar för att lämna lokalen i gott skick, dvs torka av borden och möblera enligt standard. Torka av borden och återställ möblering till standard. Eventuell sopa golvet. Sudda whiteboarden, ta med allt ert material och källsortera eventuella sopor i pentryt. Då sopsäcken är full ska den tas ut till soprummet. En ny sopsäck finns i pentryt. Större mängder sopor skall källsorteras i soprummet som finns i tunneln ut mot gatan. Nyckeln till lokalen går dit. Städmaterial finns i vita skåpet mittemot toaletterna i caféet.

För  extra städning och eventuellt återställande av lokalen till standardmöblering debiteras 300 kr påbörjad timme. Kostnad för skadegörelse på lokalen eller på inventarier debiteras faktisk kostnad.

Övrig information
Toaletter finns två stycken i cafélokalen som alltid är öppna.  Nyckeln till möteslokalen går även till toaletterna vid stora entrén och handikapptoaletten som alltid är öppen kväll och helg.

Gräns för antal personer i lokalen står i bokningssystemet och skall respekteras. Detta av säkerhetsskäl, t ex brandrisk såväl som trivselfaktor då exempelvis syret inte räcker till.

Ljudnivån skall vara så andra i huset inte störs.
Alkoholförtäring är inte tillåten i Föreningarnas Hus gemensamma lokaler.
Allergivänligt hus där alla skall kunna vistas, använd därför inte starka dofter. Djur är ej tillåtet i huset, ledarhundar undantages.
Stölder och inbrott är ett återkommande problem, ha därför uppsikt över era värdesaker.
Kort sagt – uppträd i lokalerna med respekt och hänsyn till alla andra.

Brandföreskrifter/ säkerhet
Det finns information vid entrén var brandsläckare är utmarkerade i huset. Brandfilt finns vid entrén och i köket i caféet. Ett första hjälpen kitt finns i expeditionen och i kopieringsrummet.

Om brandlarmet ljuder, med en ihållande hög ringsignal, ta er till närmsta utrymningsväg. De är grönmarkerade med pilar på utrymningsplanen. Ta er därefter till återsamlingsplatsen i hörnet av Slottsgatan/Fredsgatan och vänta där tills ni får besked från räddningstjänsten eller utrymningsledare innan ni går tillbaka till huset.